Μετά από καταγγελία στο γραφείο της Γενικής Επιθεωρήτριας Μαρίας Παπασπύρου για κύκλωμα υπαλλήλων στο ΜΕΤΡΟ η οποία έκανε λόγο για απόκρυψη μεγάλου μέρους εισιτηρίων και καρτών με σκοπό την υπεξαίρεση μεγάλων χρηματικών ποσών από το κύκλωμα η υπόθεση άρχισε να ερευνάται από ειδικούς επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης.
Οι επιθεωρητές πραγματοποίησαν έλεγχο στον τομέα καταμέτρησης του σταθμού της"Εθνικής Άμυνας" και ζήτησαν τα αρχεία -βιβλία διακίνησης εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών για τα έτη 2014-2015. Όμως τα περισσότερα αρχεία, μετά από εντολή επόπτη και υπαλλήλου στους υπολοίπους συναδέλφους τους, είχαν γίνει "καπνός".
Στο πόρισμά της η Γενική Επιθεωρήτρια κατέληξε μεταξύ άλλων ότι οι εμπλεκόμενοι ενήργησαν έχοντας πλήρη επίγνωση του παράνομου χαρακτήρα της παρότρυνσης για καταστροφή του αρχειακού υλικού των σταθμών του Μετρό, του παράνομου αποτελέσματος της καταστροφής υπηρεσιακών εντύπων, αλλά και των εννόμων συνεπειών που αυτή συνεπάγεται βάσει των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας.
Τα συμπεράσματα της έκθεσης των επιθεωρητών
1. Για τη διακίνηση εισιτηρίων-καρτών και την απόδοση των εισπράξεων σε σάκους ασφαλείας συμπληρώνονταν σχετικά έντυπα από βιβλία που τηρούνταν στους Σταθμούς και στον Τομέα Καταμέτρησης.
2. Μετά από παρότρυνση του Α. Ξ, είτε απευθείας του ιδίου είτε μέσω της Ε. Μ, τηλεφωνικά προς διαφόρους εκδότες, προκλήθηκε εκτεταμένη απώλεια σε αρκετούς σταθμούς και σε άλλους καθολική των ανωτέρω βιβλίων/εντύπων.
3. Προκειμένου ο Α. Ξ. να επιτύχει την εξαφάνιση των βιβλίων διακίνησης των σταθμών κατέστησε συμμέτοχους αρκετούς εκδότες, δημιουργώντας τους την πεποίθηση ότι ο έλεγχος των Επιθεωρητών αφορά τους ιδίους. Ως βασική αιτιολογία-πρόφαση για την εξαφάνιση των βιβλίων ήταν η προστασία των εκδοτών από το διενεργούμενο έλεγχο.
4. Εν τέλει, ο ισχυρισμός Α.Ξ., σχετικά με την προφύλαξη των εκδοτών συνιστά πρόφαση, ενώ - όπως προέκυψε κατά τα αναλυτικώς διαλαμβανόμενα στις Διαπιστώσεις της παρούσης - ο πραγματικός σκοπός της ενέργειας καταστροφής του αρχείου ήταν η ευρύτερη δυσχέρανση του ελέγχου των Ειδικών Επιθεωρητών αναφορικά με την απόδοση εισπραττόμενων ποσών από τη διάθεση εισιτηρίων-κουπονιών, με κύριο ελεγχόμενο φορέα τον Τομέα Καταμέτρησης που ασκούσε και την εποπτεία-έλεγχο έγκαιρης απόδοσης των εισπράξεων από τους εκδότες.
5. Υπήρξαν εκδότες, οι οποίοι έχοντας την άποψη ότι πρόκειται για υπηρεσιακά έγγραφα, τα οποία δεν απορρίπτονται ή καταστρέφονται, χωρίς συγκεκριμένη εντολή της ιεραρχίας της Εταιρίας δεν συμμορφώθηκαν στην εν λόγω παράνομη παρότρυνση Α.Ξ. και διαφύλαξαν τα βιβλία αυτά, τα οποία στη συνέχεια παρέδωσαν μέσω υπαλλήλων της ΣΤΑΣΥ στο κλιμάκιο των Ειδικών Επιθεωρητών.
6. Σημειώθηκαν περιπτώσεις που τα βιβλία είχαν πεταχθεί προς της 10ης/2/2016 με πρωτοβουλία των εκδοτών προς αποσυμφόρηση του χώρου κατόπιν –σύμφωνα με τις καταθέσεις των εκδοτών - προφορικής επικοινωνίας τους και αντίστοιχης άδειας που έλαβαν από τον Τομέα Καταμέτρησης.
Το γεγονός ότι, όπως προέκυψε από την έρευνα, ο Τομέας Καταμέτρησης χρησιμοποιούσε παράλληλα και ταυτόχρονα με τα έντυπα που ευρίσκοντο στους Σταθμούς και δικά του έντυπα για τη χρέωση-αποχρέωση εισιτηρίων-κουπονιών-σάκων ασφαλείας (εισπράξεων) και τα οποία επίσης δεν ήταν χρεωμένα και καταγεγραμμένα, ενώ σήμερα φέρονται όλα ότι έχουν καταστραφεί (πρβλ. βεβαίωση Α.Ξ.), προκαλεί περαιτέρω δυσχέρεια στον ακριβή προσδιορισμό των εντύπων που χρησιμοποιήθηκαν και εντέλει κατεστράφησαν εντός του Τομέα Καταμέτρησης με ευθύνη των τριών Εποπτών.
7. Σύμφωνα με το «ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ» της ΑΜΕΛ ΑΕ προβλέπεται από το 2009 η υποχρέωση 10ετούς τήρησης όλων των εντύπων και δελτίων που χρησιμοποιούνται κατά τη διακίνηση εισιτηρίων - καρτών -σάκων ασφαλείας χρημάτων και εισπράξεων. Η τήρηση αυτή προβλέπεται και από τις διατάξεις του κωδικοποιημένου οργανογράμματος της ΣΤΑΣΥ ΑΕ (ΦΕΚ Β΄ 1372/6.6.13) και από τις διατάξεις του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΣΤΑΣΥ ΑΕ (ΦΕΚ 505/Β΄/28.2.14///Άρθρο 14§19:Υποχρεώσεις Εργαζομένων). Επιπλέον, από το έντυπο «Παράδοσης/παραλαβής εισιτηρίων-κουπονιών» απορρέει η υποχρέωση τήρησης του στελέχους στους σταθμούς με την αναγραφή σε κάθε σελίδα της ένδειξης «Στέλεχος-Σταθμός»
8. Πέραν των ως άνω θεσμοθετημένων προβλέψεων, δεν βρέθηκαν στοιχεία χορήγησης οδηγιών από πλευράς ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε, για την ομοιόμορφη διαφύλαξη των Βιβλίων/Εντύπων, με αποτέλεσμα αυτά να μην φυλάσσονται κατά τρόπο ομοιόμορφο στους Σταθμούς του Μετρό.
9. Υπήρχε διάχυτη η πεποίθηση σε αρκετούς εκδότες ότι τα εν λόγω βιβλία/έντυπα ανήκαν στον τομέα ευθύνης του Τμήματος Καταμέτρησης (Εθν. Άμυνας).
10. Ο ισχυρισμός από πλευράς εποπτών Καταμέτρησης ότι ήταν άχρηστα τα βιβλία, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του ελέγχου, είναι αλυσιτελής και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, εφόσον στην περίπτωση αυτή τα έντυπα μπορούσαν να πεταχθούν–καταστραφούν από τους ίδιους τους Σταθμούς, χωρίς να υφίσταται αποχρών λόγος για τη συγκέντρωσή τους από διακινητές στον Τομέα Καταμέτρησης.
11. Πέραν της εξαφάνισης βιβλίων από τους σταθμούς, σημειώθηκε και εξαφάνιση βιβλίων στον Τομέα Καταμέτρησης όπως προκύπτει από την ΑΠ. ΣΤΑΣΥ ΑΕ 2817/26.2.16 βεβαίωση του Α. Ξ προς τη Διοίκηση, «….όλα τα βιβλία από ενάρξεως λειτουργίας του Μετρό, αλλά και αυτά που συγκέντρωσε ο Γ. Μ. έχουν καταστραφεί….». Επομένως, παρέλκει και είναι αλυσιτελής ο ισχυρισμός της αποσυμφόρησης των Σταθμών, διότι αν προορίζονταν, ούτως ή άλλως, για καταστροφή θα μπορούσαν να καταστραφούν επιτόπου στους Σταθμούς, καθώς δεν υπήρχε θεσμοθετημένη διαδικασία καταστροφής από τον Τομέα Καταμέτρησης.
12. Ο διακινητής Γ. Μ. κατά παρότρυνση του Α. Ξ. παρέσχε άμεση συνδρομή σε αυτόν, συμμετέχοντας εμμέσως στην καταστροφή του αρχείου, καθόσον μετέφερε μέρος αρχειακού υλικού στον Τομέα Καταμέτρησης στην Εθνική Άμυνα, όπου κατά δήλωση Α.Ξ. αυτό κατεστράφη. Προέκυψε ότι ο Γ. Μ. ανέλαβε αφενός να μεταφέρει την παρότρυνση του Α. Ξ. στους Σταθμούς από τους οποίους περνούσε εκείνη την ημέρα, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, αφετέρου δε να διασφαλίζει ότι οι εκδότες είχαν αντιληφθεί πλήρως τί έπρεπε να κάνουν και ότι πράγματι θα το έπρατταν, αναφορικά με την εξαφάνιση των υπηρεσιακών εντύπων.
13. Οι τηλεφωνικές επικοινωνίες Α. Ξ. και Ε. Μ, με διάφορους εκδότες αλλά και οι συστάσεις του Γ. Μ. σε ορισμένους, συνέβαλαν στη δημιουργία κλίματος αναστάτωσης μεταξύ των εκδοτών, με συνέπεια αρκετοί από αυτούς να θορυβηθούν και να ωθηθούν στο να εξαφανίσουν τα επίμαχα υπηρεσιακά Βιβλία. Δηλαδή, καταδεικνύεται ότι προηγήθηκε μια προσπάθεια εκφοβισμού των εκδοτών ότι, ενδεχομένως κινδύνευαν από κάποιον έλεγχο των επιθεωρητών που γινόταν στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ και ο οποίος δήθεν αφορούσε (μόνο) τη συνεπή τήρηση των υποχρεώσεών τους.
14. Η επιλογή της Ε. Μ, από τον Α. Ξ, προκειμένου να μεταφέρουν την παρότρυνσή του σε εκδότες όλων των Σταθμών, αποδείχθηκε ιδιαιτέρως αποτελεσματική, καθώς αυτή, ως έμπειρη εκδότρια, είχε υπηρετήσει σε αρκετούς σταθμούς, ενώ κατά την υπηρεσία της στον τομέα Καταμέτρησης, συνεργαζόταν τηλεφωνικά καθημερινά με πολλούς εκδότες, γεγονός που διευκόλυνε τη διακίνηση και διασπορά της παράνομης παρότρυνσης καθόσον με το πέρας των ετών είχε αναπτυχθεί εμπιστοσύνη μεταξύ των εκδοτών και της Ε. Μ. Επιπλέον, η Ε.Δ που επιχείρησε να «επιστρατεύσει» ο Α.Ξ. για τηλεφωνικές παροτρύνσεις στην Μπλε Γραμμή ήταν επίσης εκδότρια.
15. Χρησιμοποιήθηκαν πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες τραπεζών, οι οποίες χρεώθηκαν με χρηματικά ποσά, τα οποία εν συνεχεία εκταμιεύτηκαν από τα ταμεία των εκδοτών και αποδόθηκαν στους κατόχους των καρτών. Η εν λόγω πρακτική τελούσε σε γνώση των εποπτών του Τομέα Καταμέτρησης όμως, ουδεμία ιεραρχική αναφορά προέκυψε σχετικά, γεγονός που σημαίνει ότι γινόταν σιωπηρά αποδεκτή από τον Τομέα (το εν λόγω εύρημα θα αποτελέσει αντικείμενο της έκθεσης Ελέγχου στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ που θα συνταχθεί από το κλιμάκιο ελεγκτών του ΓΕΔΔ, αφορώσα την απόδοση των εισπράξεων του Μετρό).
16. Στον Τομέα Καταμέτρησης, τηρείτο υπό την ευθύνη των τριών εποπτών Α. Ξ, Μ. Π και Χ. Μ, αναλόγως της βάρδιας του καθενός εξ αυτών, αρχείο (Daily) σε μορφή excel, για την παρακολούθηση μεταξύ άλλων, της απόδοσης των εισπράξεων από τους εκδότες, δηλαδή εμφανιζόταν ο χρόνος που αυτοί χρεώθηκαν (αγόρασαν) εισιτήρια/κάρτες, τους αντίστοιχους σάκους ασφαλείας και με την παρατήρηση «δεν έχει δώσει φάκελο» σε όσους εκδότες δεν είχαν έγκαιρα αποδώσει τις εισπράξεις.
17. Στο αρχείο Daily της 9.2.16 προέκυψαν περιπτώσεις εκδοτών που παρουσίαζαν σημαντικές καθυστερήσεις απόδοσης εισπράξεων, χωρίς οι επόπτες καταμέτρησης να λαμβάνουν μέτρα τερματισμού αυτής της πρακτικής. Αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης αδράνειάς τους ήταν να εντοπισθούν δύο εκδότες οι οποίοι παρακρατούσαν αδικαιολόγητα και επί μακρόν εισπράξεις ποσών, ύψους 64.000€ και 35.000€ περίπου, προκαλώντας αντίστοιχη οικονομική ζημία στην εταιρία.
18. Διαπιστώθηκε ότι το 2011 υπήρξε διακίνηση μηνιαίων καρτών αξίας 107.650€ από τους ίδιους τους Επόπτες Α. Ξ και Χ. Μ, χωρίς τη συμπλήρωση των απαραίτητων παραστατικών στοιχείων. Το χρηματικό ποσό εισπράχθηκε σε μετρητά από τους επόπτες και αποδόθηκε μετά από 6 ημέρες και εφόσον είχε γίνει αντιληπτή η ύπαρξη ελλείμματος. Η εν λόγω υπόθεση αναφέρεται αναλυτικά στις Διαπιστώσεις της παρούσης, ενώ για την απόδοση των εισπράξεων του Μετρό διενεργείται έλεγχος και θα εκδοθεί σχετικό πόρισμα .
Η έκθεση έχει αποσταλεί ήδη στον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς Αθηνών
http://ift.tt/SOTMhl
from ΠΑΠΑΤΖΗΔΕΣ http://ift.tt/1PXsEPg
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου